Een goede site is slim
Een site moet helder zijn. Ook over het doel.
Wat wil je eigenlijk met jouw website: informeren, overtuigen, amuseren? Een
goede website speelt slim in op dit doel.
Je moet kiezen: waarvoor?
Bij het maken van de site moet je het doel
van jouw site kiezen. Het doel bepaalt namelijk alles: taalgebruik, opbouw,
inhoud. Een verkoopsite is anders dan een journalistieke site. Een
voorlichtende site wijkt af van een funsite. Kan een site meerdere doelen
tegelijk hebben? Lastig, maar mogelijk. Mits je een zeer duidelijke splitsing
maakt!
Je moet kiezen: voor wie?
Voor wie schrijf je? Geen idee? Hou dan
maar op! Je site slaat alleen aan als je weet wie jouw lezers zijn. Wat
zijn hun motieven? Wat zijn hun vooroordelen? Wat vinden ze boeiend? Zijn ze
gevoelig voor rationele of emotionele argumenten. En... Hoe speel je hierop in?
Je moet kiezen: in welke toon?
Jouw site heeft succes als je in de juiste
taal de juiste dingen zegt. Het is niet alleen wát je zegt, maar ook hóe je
het zegt. Serieus of populair? Vriendelijk of dwingend? Ouderwets of modern?
Persoonlijk of afstandelijk? Eenvoudig of ingewikkeld? Welke keuzes zijn slim?
Keuzes die aansluiten bij de lezer en de situatie.